donderdag 9 oktober 2008

filevrije dag

Hoewel elke dag voor mij een redelijk filevrije dag is, want ik gebruik motor en fiets voor woon-werkverkeer, heb ik vandaag extra mijn best gedaan door met de ligfiets naar het werk te reizen. Ik heb weinig gemerkt van inspanningen om het fileleed te verzachten. Op mijn rit van 92 km heb ik zegge en schrijve 3 brommers gezien, en 4 nog schoolgaande fietsers. Dat is beduidend minder dan normaal op een niet filevrije dag.
Ik had mijn voorgesteld dat de file niet op de A1 zou staan, maar dat de fietspaden nu eindelijk eens een keer flink bevolkt zouden zijn. Op het werk zouden alle spitsuurautorijdendecollega's mij en andere filemijders een staande ovatie bezorgen voor het feit dat ze nu eindelijk eens lekker door konden rijden. Niets is minder waar, zelfs een bedankje kon er niet vanaf, sloof je je daarvoor uit.

Volgens de ANWB was er wel degelijk een positief effect merkbaar vandaag t.o.v. andere donderdagen. Ze waren alleen de wegwerkers vergeten te vertellen dat ze vooral vandaag niet uit moesten lopen met hun werkzaamheden. Ook die ene vrachtwagenchauffeur had geen pech moeten krijgen. Er zijn dagelijks aanrijdingen die voor oponthoud zorgen. Dit zijn de oorzaken van de files, en deze kunnen maar lastig bestreden worden. Het enige wat van invloed is wanneer de verkeersdrukte afneemt is de lengte en dus de duur van de file.

Ik kan mij inmiddels niet meer druk maken om de verstokte automobilist die slechts 10 tot 15 km afstand besluit met de auto te overbruggen. Helaas zal ik ze moeten compenseren in CO2 uitstoot. Er zullen altijd mensen nodig zijn die het overmatig autogebruik middelen door geen of heel weinig auto te rijden.

Wat zou er gebeuren wanneer iedereen wordt opgeroepen tot een nationale filedag? Carpoolers gewoon weer lekker in je eigen auto naar het werk, ookal heb je geen auto, gewoon eentje huren met speciale filedag korting. Gatis sleutelhangers uitdelen voor deelnemers die zeggen met de auto te gaan ( waar kan ik tekenen?). Ik durf te beweren dat deze actie meer ruimte op de weg zal opleveren, mensen zijn nu eenmaal geneigd om overal tegenin te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten